Mein Schiff 3:n rakentaminen aloitettiin vuonna 2012 ja aluksen vesillelasku tapahtui marraskuussa 2013. Alus valmistui kokonaisuudessaan toukokuussa 2014. Alus on eristetty ISOVERin tuotteilla, jotka auttavat vastaamaan meriteollisuuden palontorjunnan, sekä lämpö- ja äänieristyksen asettamiin vaatimuksiin.
Laivan Mein Schiff 3 ja sen sisaralusten avulla TUI Cruisen tavoitteena oli keskittyä uuden sukupolven ympäristöystävällisiin risteilyaluksiin
Mein Schiff 3 on erittäin hienostunut ja innovatiivinen risteilyalus, jonka bruttorekisteritonni on 99 000 tonnia. Sen rakentaminen on raportoitu olevan ennätyksellisen tiukka uusien rakennuskäytäntöjen ansiosta, joilla on korkea lohkojen sisustussuhde ja modulaarisuus. Se on eristetty ISOVER ULTIMATE- ja lasivillatuotteilla energiatehokkuuden ja painonsäästöominaisuuksien parantamiseksi. Tämä on ensimmäinen alus, jossa lämmönjohtavuuden U-kerroin on otettu huomioon lämmöneristyssuunnittelussa.
”Aluksen eristys on nyt 50 prosenttia pienempi kuin vastaavan kokoisten alusten tavallinen eristyspaino. Tämä säästää energiaa huomattavasti”, toteaa Matti Reijonen, Saint-Gobain ISOVER Suomi.